Manažment v turizme II. stupeň štúdia

Základné údaje o študijnom programe

Názov študijného programu (číslo):
Manažment v turizme; č. registra: 185230 (denná forma), 185231 (externá forma)

Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania:  II. stupeň; podľa ISCED 97: 5A; ISCED 2011:  766

Miesto/-a uskutočňovania študijného programu: Študentská 3, 911 50 Trenčín

Názov a číslo študijného odboru, ISCED-F kódy odboru: 8. ekonómia a manažment / 0311 Ekonómia

Typ študijného programu: akademicky orientovaný

Udeľovaný akademický titul: Inžinier - Ing.

Forma štúdia: Denná/Externá

Jazyk, v ktorom sa študijný program uskutočňuje: Slovenský jazyk

Štandardná dĺžka štúdia: 2 akademické roky denná a externá forma

Dátum zosúladenia študijného programu RVH: ---

Dátum ostatného periodického hodnotenia študijného programu: ---

Dátum ostatnej úpravy študijného programu: ---

Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov:

Plánovaný počet prijatých študentov do prvého ročníka: 50 denné / 30 externé

Skutočný počet uchádzačov v prvom ročníku: --- denné / --- externé

Skutočný počet študentov v prvom roku štúdia v AR 2025/2026: --- denné / --- externé

Profil absolventa a ciele vzdelávania

Cieľ vzdelávania

Cieľom študijného programu manažment v turizme (II. stupeň) je poskytnúť absolventom vedomosti, praktické zručnosti a  kompetencie z oblastí riadenia podnikateľských subjektov a organizácií pôsobiacich v odvetví turizmu tak, aby absolventi ovládali špecifické ekonomické a manažérske pojmy, postupy a kategórie, súvislosti medzi nimi; proaktívne dokázali: analyzovať problémy na makroekonomickej a mikroekonomickej úrovni, kreovať, navrhovať a realizovať ich riešenia, hodnotiť dosahy ekonomických a manažérskych rozhodnutí, prezentovať a obhajovať vlastné myšlienky pred odborným publikom, a to aj v cudzom jazyku,  získať a udržať kompetentných a angažovaných zamestnancov v segmente cestovného ruchu, v ktorom je potrebný špecifický prístup k zamestnancom v porovnaní s inými segmentami a komplexne zabezpečovať jednotlivé programy a systémy manažmentu s prioritným zameraním na oblasť turizmu, v súlade s požiadavkami praxe a v zmysle všeobecne akceptovaných etických princípov.

Študijný program „Manažment v turizme“ (II. stupeň) vychádza z nasledovných cieľov TnUAD v oblasti vzdelávania (bod. 3.1. Ciele v oblasti vzdelávania - Aktualizácia dlhodobého zámeru TnUAD do roku 2025):

  • rozšíriť ponuky moderných foriem a metód vzdelávania v súlade s požiadavkami praxe a stratégiou Priemysel 4.0 (kombinované, dištančné vzdelávanie prostredníctvom viacerých elektronických platforiem);
  • do vzdelávacieho procesu, prednáškovej činnosti a vedenia odborných seminárov intenzívnejšie zapojiť odborníkov z verejného a súkromného sektora;
  • rozšíriť a skvalitniť individuálne štúdium študentov s využitím širšej podpory dostupných IT technológií formou bezkontaktnej výučby;
  • do vzdelávacieho procesu implementovať problematiku akademickej a vedeckej etiky a integrity.

Profil absolventa

Výsledok 1:
Absolventi študijného programu Manažment v turizme (II. stupeň) nadobudnú štúdiom nasledovné teoretické vedomosti: Charakter študijného programu „Manažment v turizme“ (II. stupeň) umožňuje absolventom získať ucelený systém poznatkov z oblasti manažmentu a jeho praktického využitia v oblasti turizmu; študent porozumie potrebe a logike tvorby nových produktov a služieb, potrebe ich redizajnu, ako aj potrebe tvorby nových procesov v odvetví turizmu s cieľom získať alebo si udržať konkurenčnú výhodu na trhu. Získa taktiež vedomosti z koncepcií riadenia ľudských zdrojov a ich jednotlivých funkcií špecificky prispôsobených na oblasť riadenia ľudských zdrojov v oblasti turizmu, o ekonometrických modeloch a ich rozhodujúcich prognostických aplikáciách v rámci jednotlivých procesov, ktoré prebiehajú v ekonomike a majú vplyv na ekonomickú a sociálnu úroveň subjektov v cestovnom ruchu a ich úroveň a obsah podnikania. Tieto vedomosti sa doplňujú o vedomosti z oblasti udržateľnosti podnikov v turizme a taktiež z oblasti interkultúrnych vplyvov, ktoré sú v cestovnom ruchu významnou premennou pri dosahovaní úspechu. Získané teoretické vedomosti umožňujú absolventom: 

  • Vysvetliť účel a cieľ manažmentu v oblasti turizmu, poznať špecifické formy turizmu a mať vedomosť o kľúčových požiadavkách na odvetvie cestovného ruchu v kontexte najnovších aktuálnych trendov a predikcií budúceho vývoja
  • Popísať základnú geografickú a demografickú charakteristiku Slovenska a opísať slovenský turistický potenciál
  • Definovať destinačný manažment v cestovnom ruchu 
  • Definovať systém organizácie a regionálnych partnerov v cestovnom ruchu
  • Vysvetliť procesy projektového manažmentu, špecifikovať fázy realizácie projektu
  • Charakterizovať strategický a operatívny projekt, špecifikovať tvorbu strategických modelov a plánov
  • Definovať rozhodovacie procesy pri riadiacej práci a popísať manažérske štýly riadenia 
  • Charakterizovať princípy tvorby produktov cestovného ruchu a vytvárať ich cenovú stratégiu
  • Definovať zásady a metódy tvorivej práce
  • Špecifikovať zásady manažmentu konfliktov a manažmentu času
  • Špecifikovať marketing v cestovnom ruchu, marketing regiónov a nástroje online marketingu a mediálnych nástrojov na podporu v cestovnom ruchu
  • Charakterizovať spôsoby zberu dát a analyzovať reálne štatistické dáta pomocou ekonometrických metód, postupov pri konštrukcii, kvantifikácii, verifikácii a aplikácii modelov v ekonomickej praxi;
  • Rozumieť logike tvorby finančných plánov, finančného kontrolingu, kontrolingu zásob, investičného kontrolingu a vyhodnocovať výsledky vyplývajúce z finančnej analýzy;
  • Vymenovať základné ekonomické pojmy a princípy fungovania obchodných vzťahov v trhovej ekonomike
  • Vysvetliť možnosti štátnej podpory v cestovnom ruchu
  • Charakterizovať špecifiká a nové trendy personálneho manažmentu charakteristické prioritne pre oblasť turizmu, vysvetliť postup v pracovných analýzach, špecifikovať fázy získavania a výberu pracovníkov, popísať kariérny rast zamestnancov, formy a možnosti ďalšieho vzdelávania a systémy odmeňovania, vysvetliť hodnotiace a motivačné systémy zamestnancov v kontexte špecifík oblasti turizmu 
  • Popísať základné princípy, firemné hodnoty a smerovanie spoločnosti ako i pravidlá správania sa organizácií
  • Popísať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, prevencie proti haváriám, požiarnej prevencie a starostlivosti o životné prostredie
  • Popísať vnútorné organizačné smernice - normatívne inštrukcie, vnútorné predpisy, interné normy; 

Výsledok 2:
Absolventi študijného programu Manažment v turizme (II. stupeň) nadobudnú štúdiom nasledovné  praktické zručnosti: 

  • Vytvárať plány aktivít na realizáciu úloh vyplývajúcich z koncepcie rozvoja cestovného ruchu,
  • Tvoriť žiadosti v rámci grantových schém podpory cestovného ruchu 
  • Posúdiť pozitíva a negatíva možností, resp. spôsobov zapojenia sa subjektu do spoločného klastru v kontexte podnikania v oblasti turizmu
  • Vytvárať partnerstvá firiem a organizácií v regióne 
  • Používať moderné technológie a mobilné aplikácie cestovného ruchu;
  • Kooperovať s dizajnérmi pri grafických návrhoch, propagačných predmetoch a suveníroch 
  • Riadiť prevádzku, organizovať práce v prevádzke a pri organizovaní eventov  
  • Spracovávať procesné analýzy v manažmente 
  • Navrhovať postup krokov zavádzania nových projektov, nastavovať parametre pre hodnotenie projektov, vyhodnocovať úspešnosť projektov a zavádzať opatrenia na ich zefektívnenie. 
  • Implementovať v projektovom riadení environmentálne zásady (vo vzťahu k štátu, k iným štátom, k spoločnostiam, k ochrane ovzdušia, k ochrane vodného a odpadového hospodárstva a pod.) 
  • Zabezpečovať styk s verejnosťou 
  • Vykonávať konkurenčné analýzy, analýzy potenciálu trhu, regiónu, subjektu a cieľových skupín;
  • Spolupracovať s médiami a informačnými agentúrami pri práci, podporovať vzťahy s verejnosťou
  • Vybavovať sťažnosti a reklamácie zákazníkov
  • Vytvárať, ponúkať a predávať doplnkový tovar a služby
  • Zabezpečovať propagáciu regiónu, subjektu a cieľových skupín a vyhodnocovať účinnosť marketingových kampaní 
  • Navrhovať a zabezpečovať koncepciu prezentovania a propagácie regiónu, subjektu alebo produktu v oblasti turizmu 
  • Analyzovať príležitosti a možné hrozby pri jednotlivých spôsoboch financovania projektov
  • Spracovávať štatistické zisťovanie a analýzy štatistických dát, spracovávať databázové/textové súbory, vytvárať tabuľky, grafy a pod.
  • Vypracovávať postupy pri určení ceny produktu a služby, vyhotovovať podklady pre cenovú ponuku, objednávku, faktúru a zostavovať príslušné časti plánov/bilancií a premietať prognózy cenového vývoja do týchto plánov 
  • Posudzovať vážnosť ohrozenia organizácie ako i jednotlivé právne, daňové, účtovné, finančné riziká, vykonať analýzu príležitostí 
  • Plánovať ľudské zdroje, rozdeľovať smeny zamestnancov, vypracovávať mesačné prehľady o pracovníkoch - dochádzka, hodnotenie, posudky, štatistiky...
  • Koučovať zamestnancov a rozvíjať ich výkonnosť 
  • Aplikovať kultivovaný ústny prejav pri prezentovaní odborných problémov, vypracovávať prezentácie pomocou IKT, pripravovať čiastkové a finálne správy a prezentácie 
  • Aplikovať manažérske štýly riadenia identifikovať zdroje moci a možné konflikty medzi zamestnancami 
  • Prejednávať zmluvné podmienky s obchodnými partnermi, s cieľom zabezpečiť plynulé zásobovanie zvereného úseku
  • Aplikovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, prevencie proti haváriám, požiarnej prevencie a starostlivosti o životné prostredie 
  • Aplikovať právne normy, predpisy a základné ustanovenia pracovného práva a vytvárať individuálne a kolektívne pracovnoprávne vzťahy v rôznych typoch organizácií a inštitúcií.

Výsledok 3:
Absolventi študijného programu manažment v turizme (II. stupeň) nadobudnú štúdiom nasledovné kompetencie:

  • Zodpovednosť za dodržiavanie bezpečnostných štandardov, 
  • Schopnosť zbierať, triediť a analyzovať informácie
  • Samostatnosť pri riešení pracovných úloh 
  • Schopnosť adaptability, flexibility a kreativity v myslení
  • Schopnosť komunikovať s ľuďmi a prezentovať navrhované riešenia kultivovaným spôsobom tak v rodnom, ako aj svetovom jazyku 
  • Schopnosť viesť a motivovať ľudí, budovať tím a tímovú spoluprácu, organizovať a plánovať práce tímu 
  • Schopnosť riešiť konfliktné a záťažové situácie 
  • Zodpovednosť za zverené úlohy, kvalitu a výsledky práce tímu i svojej práce
  • Samostatnosť pri sledovaní nových trendov na trhu 
  • Schopnosť lojality ku klientom 
  • Zodpovednosť a samostatnosť v prístupe k tvorbe stratégie organizácie a za spôsob a formu jej implementácie 

Povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený

Absolventi študijného programu manažment v turizme (II. stupeň) nájdu uplatnenie na pozíciách riadiacich pracovníkov v národnom hospodárstve, neziskových organizáciách, štátnom a verejnom sektore ako:

  • Manažér reštaurácie (Úroveň SKKR7)
  • Špecialista pre tvorbu koncepcií a propagácie cestovného ruchu (Úroveň SKKR7)
  • Manažér v oblasti prieskumu trhu (Úroveň SKKR7)
  • Manažér v oblasti cenotvorby (Úroveň SKKR7)
  • Manažér prevádzkového úseku (Úroveň SKKR7)
  • Manažér pre stratégiu (Úroveň SKKR7)
  • Projektový špecialista (Úroveň SKKR7)

Uplatniteľnosť

Potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov

Absolventi študijného programu manažment v turizme nájdu uplatnenie na pozíciách riadiacich pracovníkov v národnom hospodárstve, neziskových organizáciách, štátnom a verejnom sektore.

Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu (KAP)

---

Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba)

---

Študijný plán

Študijný plán je zverejnený na stránke pre študentov

Informačné listy predmetov študijného programu

Informačné listy sú zverejnené na odkaze tu.

Témy záverečných prác študijného programu

Témy záverečných prác pre akademický rok 2025/2026 (PDF súbor)

Aktuálny harmonogram akademického roka

Harmonogram štúdia je zverejnený na stránke pre študentov

Personálne zabezpečenie študijného programu

Osoby zodpovedné za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu:

  • doc. Ing. Katarína Stachová, PhD.
  • doc. Ing. Zdenko Stacho, PhD.
  • Ing. Marcel Kordoš, PhD.
  • Ing. Tatiana Masárová, PhD.
  • PhDr. Jana Španková, PhD.

Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety:

  • doc. Ing. Katarína Stachová, PhD.
  • doc. Ing. Zdenko Stacho, PhD.
  • Ing. Marcel Kordoš, PhD.
  • Ing. Tatiana Masárová, PhD.
  • PhDr. Jana Španková, PhD.

Podrobnejšie informácie o zamestnancoch:

Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu:

Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu

Kompletné informácie sú uvedené na stránke fakulty 

Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu

Podmienky prijatia pre bakalárske študijné programy 2025/2026 (PDF súbor)

Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania

Informácie o spätnej väzbe sú uverejnené na stránke Rady pre študijný program v sekcii dokumenty 

Opis študijného programu

Opis MVTDI (PDF súbor)
Opis MVTEI (PDF súbor)

ŠTÚDIUM