Verejná správa I. stupeň štúdia

Základné údaje o študijnom programe

Názov študijného programu (číslo): Verejná správa; č. registra: 16491 (denná forma), 184810 (externá forma)

Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania: I. stupeň; podľa ISCED 97:5A; ISCED 2011:665

Miesto/-a uskutočňovania študijného programu: Študentská 3, 911 50 Trenčín

Názov a číslo študijného odboru, ISCED-F kódy odboru: 8. ekonómia a manažment / 0311 Ekonómia

Typ študijného programu: akademicky orientovaný

Udeľovaný akademický titul: Bakalár - Bc.

Forma štúdia: Denná/Externá

Jazyk, v ktorom sa študijný program uskutočňuje: Slovenský jazyk

Štandardná dĺžka štúdia:

3 akademické roky denná forma

4 akademické roky externá forma

Dôležité upozornenie: V súlade so zákonom 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa štandardná dĺžka štúdia pre študentov zapísaných na študijný program v akademickom roku 2023/2024 do  1. roku štúdia v externej forme mení na 3 roky.

Dátum zosúladenia študijného programu RVH: 13.4.2022

Dátum ostatnej úpravy študijného programu: 11.12.2023 (denná forma) a 11.12.2023 (externá forma)

Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov:

Plánovaný počet prijatých študentov do prvého ročníka: 30 denné / 15 externé

Skutočný počet uchádzačov v prvom ročníku: 65 denné / 24 externé

Skutočný počet študentov v prvom roku štúdia v AR 2023/2024: 15 denné / 12 externé

Profil absolventa a ciele vzdelávania

Cieľ vzdelávania

Cieľom študijného programu verejná správa (I. stupeň) je pripraviť absolventa, ktorý ako odborne zdatný pracovník s komplexnými znalosťami z oblasti fungovania verejnej správy, so  schopnosťami analyzovať, interpretovať a riešiť problémy súvisiace s výkonom funkcií vo verejnej správe, nájde svoje uplatnenie v rôznych odboroch organizačných štruktúr štátnej správy a samosprávy, pričom je schopný, na základe nadobudnutých faktických, konceptuálnych a procedurálnych teoreticko-praktických vedomostí, znalostí a kompetencií získaných počas štúdia, kariérne napredovať a rozvíjať sa. Ciele vzdelávania v študijnom programe verejná správa sú dosahované prostredníctvom merateľných vzdelávacích výstupov, ktoré sú konkretizované v učebných plánoch a v informačných listoch jednotlivých predmetov študijného programu. Dosahované ciele zodpovedajú príslušnej úrovni Kvalifikačného rámca v Európskom priestore vysokoškolského vzdelávania.

Profil absolventa

Absolventi študijného programu verejná správa disponujú hlavne všeobecnými a praktickými znalosťami o hospodárstve štátu a jeho štruktúrach, organizačnej a inštitucionálnej štruktúre fungovania verejnej správy, ako aj vedomosťami a  znalosťami o metódach a technikách získavania, spracovania a vyhodnocovania informácií a podkladov z oblasti verejnej ekonomiky, ako vedy skúmajúcej ekonomické aspekty verejného sektora na národnej, regionálnej a miestnej úrovni. Majú poznatky o aktuálnom postavení obecnej samosprávy a jej úlohách v procese decentralizácie verejnej správy, poznatky o rozvojových procesov na danom území s dôrazom na uskutočňovanie a napĺňanie ekonomickej funkcie miestnej samosprávy, o finančnej, podnikateľskej, sociálnej a ekologickej politike obce s dôrazom na uplatňovanie programového prístupu a strategického plánovania obce, o racionálnom usporiadaní VS s cieľom dosiahnutia vyššej efektívnosti a hospodárnosti pri vykonávaní verejných záležitostí a spravovaní vecí verejných. Majú poznatky o potrebe efektívneho a vzájomne zladeného kontrolného systému v jednotlivých odvetviach verejného sektora a majú prehľad o základných pojmoch krízového manažmentu, o krízach, krízových javoch a krízových situáciách a o inštitúciách a orgánoch krízového manažmentu ako aj o úlohe jednotlivých zložiek integrovaného záchranného systému.

Absolventi majú  prehľad a poznatky o úlohe súkromného, verejného a tretieho sektora v zmiešanej ekonomike, o ekonomike verejného sektora, majú teoreticko-metodologické poznatky z oblasti programového a projektového manažmentu spojeného s podporou v rámci Európskej únie, prehľad o skladbe a tvorbe programov v Európskej únii a v Slovenskej republike a praktické zručnosti v tvorbe projektov. Majú základné poznatky z oblasti financií vo všeobecnej rovine, z oblasti podnikových, verejných financií, finančných inštitúcií a meny, o riadení verejných financií štátu a územnej samosprávy, o využívaných nástrojoch a regulovaní ekonomických procesov, o problematike európskej integrácie a hospodárskej politiky EU.

Majú všeobecné vedomosti o základných kategóriách mikroekonómie, o otázkach makroekonomických vzťahov, o teoretických východiskách ekonómie, poznatky z makroekonomickej analýzy a ich praktickej aplikácii, o základných štatistických pojmoch,  poznatky o teoretickej báze problematiky trhu práce a politiky zamestnávania, ale aj prehľad oblasti manažmentu sledujúcej racionálne rozhodovanie s cieľom dosiahnutia vyššej hospodárnosti a efektívnosti pri dosahovaní cieľov podniku, o východiskách marketingu a podstaty jeho nových trendov, prehľad o rozsahu práce a dokumentácii na danom pracovisku v rámci miestnej a regionálnej samosprávy. Majú poznatky o základných pojmoch účtovníctva, rozpočtov a ekonomiky. Ďalej majú  prehľad o základných právnych pojmoch, o pracovnom práve, jeho štruktúre, systéme, materiálnych a formálnych prameňoch, ale aj o základných pojmoch zo správneho práva hmotného a správneho práva procesného.

Majú vedomosti a poznatky o zákonitostiach rozvoja ľudskej spoločnosti, jej zložkách a procesoch, postavení sociálnych skupín a osôb v spoločnosti, sociálnej stratifikácii a sociálnej nerovnosti, jej príčinách a vývojových trendoch, o sociálnej politike a zlepšení životných podmienok a zvyšovania kvality života obyvateľov, o uplatnení  sociálnych  služieb  v  praxi, o fungovaní konkrétnych inštitúcií zodpovedných za poskytovanie sociálnych služieb, o zásadách riadenia a komunitného plánovania. Majú poznatky z komunikačných zručností.

Absolventi sú schopní systemizovať, analyzovať a komparovať aktuálne problémy verejnej správy. Majú štandardné poznatky z legislatívneho prostredia verejnej správy. Ovládajú metódy a techniky analýz vecných problémov vo verejnej správe a metódy riadenia uplatňované vo verejnej správe.

Povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený

Absolventi študijného programu verejná správa (Public Administration) I. stupňa VŠ vyššie uvedeného študijného odboru sú spôsobilí vykonávať profesiu:

  • Odborný pracovník samosprávy pre všeobecnú vnútornú správu (Úroveň SKKR 6)
  • Odborný pracovník v oblasti rozpočtu (Úroveň SKKR 6)
  • Špecialista v oblasti hospodárskej správy a údržby majetku (Úroveň SKKR 6)
  • Odborný pracovník verejnej správy pre správu majetku (Úroveň SKKR 6)
  • Špecialista pre regionálny rozvoj a rozvoj vidieka (Úroveň SKKR 6)

Uplatniteľnosť

Potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov

Absolventi študijného programu verejná správa sa môžu úspešne uplatniť ako odborní pracovníci v rôznych odboroch organizačných štruktúr verejnej správy, v subjektoch zaoberajúcich sa najmä miestnym a regionálnym rozvojom, ako aj v iných verejnoprávnych inštitúciách (korporáciách).

Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu (KAP)

Uplatniteľnosť absolventov (KAP) v dennej aj externej forme štúdia I. stupňa ŠP VS v roku 2024 bola 100%, teda 1,00.

Uplatniteľnosť absolventov (KAP) v dennej aj externej forme štúdia I. stupňa ŠP VS v roku 2023 bola 100%, teda 1,00.

Uplatniteľnosť absolventov (KAP) v dennej aj externej forme štúdia I. stupňa ŠP VS v roku 2022 bola 100%, teda 1,00.

Uplatniteľnosť absolventov (KAP) v dennej aj externej forme štúdia I. stupňa ŠP VS v roku 2021 bola 100%, teda 1,00.

Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba)

Kritéria hodnotenia študenta:

Hodnotenie

Špecifikácia nedostatkov

Opatrenie/zodpovedný

1. Schopnosť samostatne riešiť zadané úlohy.

1,5

Väčšina zamestnávateľov sa vyjadrila že študenti dokážu pracovať samostatne a dokážu riešiť zadané úlohy.

Potreba udržiavať a naďalej rozvíjať schopnosti študentov a viesť ich a podporovať na hodinách jednotlivých predmetov aby samostatne, ale aj v kolektíve dokázali nachádzať spoluprácu pri riešení zadaných úloh.

Zodpovední: vyučujúci jednotlivých predmetov

2. Znalosť základných postupov, metodík a techník potrebných pre plnenie pracovných úloh v praxi.

1,5

Zamestnávatelia vidia v oblasti znalosti základných postupov, metodík a techník potrebných pre plnenie pracovných úloh v praxi určité rezervy.

Venovať pozornosť uvádzaniu príkladov z praxe.

Zamerať sa na zvyšovanie znalostí, potrebných pre plnenie pracovných úloh v premetoch ako napríklad

Manažment, Personálny manažment, a pridaním viac hodín praxe v inštitúciách VS a samosprávy.

Zodpovední: vyučujúci jednotlivých predmetov a garant ŠP.

3. Komunikačné a IT zručnosti potrebné pre plnenie praktických úloh.

Komunikácia v cudzom jazyku (písomne aj ústne)

2,25

Mierny nedostatok zamestnávatelia cítia v technickej oblasti a IT a komunikačných technológiách.

Zamerať sa na hodinách informatiky na používanie programu Excel a v ostatných predmetoch vyžadovať používanie softwarov pre tvorbu tabuliek a spracovania štatistických dát pre potreby verejnej správy a samosprávy a zabezpečiť rozšírenie využitia programu STATISTICA.

Zodpovední: vyučujúci jednotlivých predmetov, hlavne predmetu Informatika, Aplikovaná informatika, Štatistika

V oblasti komunikácie v cudzom jazyku požadujú zlepšenie jazykových zručností cudzích jazykov v písomnom aj ústnom prejave.

Zlepšenie komunikácie v cudzom jazyku, zlepšiť praktickú angličtinu,

V nasledujúcom období viac podporovať študentov, aby sa aktívnejšie zapájali na hodinách cudzích jazykov do komunikácie a prezentovania na seminároch hlavne v anglickom jazyku.

Zodpovední: vyučujúci cudzích jazykov.

4. Schopnosť učiť sa nové postupy, metodiky a techniky.

1,5

Zamestnávatelia neuviedli závažné nedostatky.

Návrhy na zlepšenie pozostávajú z podnecovania študentov pri určovaní cieľov a nastavenia priorít.

Zodpovední: vyučujúci predmetov

Komunikačné zručnosti, Personálny manažment

5. Tvorivý prístup študenta pri riešení úloh v praxi vrátane efektívneho používania metodických postupov.

1,5

Zamestnávatelia neuviedli žiadne nedostatky.

Podporovať aktivitu a tvorivosť študentov a ich kreatívne zapájanie sa do výučby.

Uvádzať príklady z praxe.

Zodpovední: vyučujúci jednotlivých predmetov

6. Schopnosť prezentácie myšlienok a výsledkov aktivít.

1,25

Študenti preukázali v rámci praxe schopnosť napredovania v komunikácii s pracovníkmi.

Podporovať aktivitu študentov pri prezentovaní vlastných myšlienok a názorov na riešené problémy. Upevňovať teoretické poznatky a venovať aj naďalej pozornosť uvádzaniu príkladov z praxe a vyžadovať a vytvárať dostatočný priestor na prezentovanie výsledkov aktivít .

Zodpovední: vyučujúci jednotlivých predmetov

7. Schopnosť spolupráce s pracovníkmi oddelenia/kliniky

1,67

Zamestnávatelia neuviedli žiadne nedostatky.

Podporovať a zlepšovať schopnosť tímovej práce a spolupráce pri riešení spoločných úloh a spoločných prác na seminároch.

Zodpovední: vyučujúci jednotlivých predmetov

Študijný plán

Študijný plán je zverejnený na stránke pre študentov

Informačné listy predmetov študijného programu

Informačné listy sú zverejnené na odkaze tu.

Aktuálny harmonogram akademického roka

Harmonogram štúdia je zverejnený na stránke pre študentov

Personálne zabezpečenie študijného programu

Osoby zodpovedné za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu:

  • doc. Ing. Jozef Habánik, PhD.
  • prof. Ing. Jaroslav Belás, PhD.
  • Ing. Eva Koišová, PhD., MBA
  • Ing. Eva Ivanová, CSc.
  • Ing. Jana Masárová, PhD.

Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety:

  • doc. Ing. Jozef Habánik, PhD.
  • prof. Ing. Jaroslav Belás, PhD.
  • Ing. Eva Koišová, PhD., MBA
  • Ing. Eva Ivanová, CSc.
  • Ing. Jana Masárová, PhD.
  • doc. RNDr. Eva Grmanová, PhD.

Zoznam učiteľov študijného programu: 

  • prof. Ing Jaroslav Belás, PhD.
  • PhDr. Miroslav Fašanok, PhD. 
  • doc. Ing. Adriana Grenčíková, PhD.
  • doc. RNDr. Eva Grmanová, PhD.
  • Mgr. Monika Gullerová, PhD.
  • doc. Ing. Jozef Habánik, PhD.
  • doc. Ing. Katarína Havierniková, PhD. 
  • Ing. Eva Ivanová, CSc.
  • Ing. Martina Jakubčinová, PhD., MBA
  • Ing. Eva Koišová, PhD., MBA
  • Ing. Marcel Kordoš, PhD. 
  • Ing. Jana Masárová, PhD.
  • Ing. Tatiana Masárová, PhD. 
  • doc. Ing. Olena Plaksiuk, PhD.
  • JUDr. Andrej Poruban, PhD.
  • prof. Ing. Eva Rievajová, PhD.
  • prof. PhDr. Zoltán Rózsa, PhD.
  • Ing. Jana Sochuľáková, PhD.
  • Ing. Paulína Srovnalíková, PhD. MBA
  • Ing. Martin Šrámka, PhD.
  • PhDr. Eva Živčicová, PhD.
  • Ing. Karol Krajčo, PhD.
  • Ing. Katarína Kráľová, Ph.D.
  • Ing. Katarína Štefčíková, PhD.
  • Mgr. Kristína Bulková, PhD.
  • doc. Ing. Magdaléna Tupá, PhD.
  • Ing. RNDr. Dagmar Petrušová, PhD.
  • RNDr. Dana Jašková, PhD.
  • PaedDr. Eva Smetanová,PhD. 
  • PhDr. Matej Mindár, PhD.
  • doc. Ing. Peter Sika, PhD.

Podrobnejšie informácie o zamestnancoch:

Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu:

Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu

Kompletné informácie sú uvedené na stránke fakulty 

Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania

Informácie o spätnej väzbe sú uverejnené na stránke Rady pre študijný program v sekcii dokumenty 

Opis študijného programu

Opis VSDB (PDF súbor)
Opis VSEB (PDF súbor)

ŠTÚDIUM