Manažment v turizme II. stupeň štúdia

Základné údaje o študijnom programe

Názov študijného programu (číslo):
Manažment v turizme; č. registra: 185230 (denná forma), 185231 (externá forma)

Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania:  II. stupeň; podľa ISCED 97: 5A; ISCED 2011:  766

Miesto/-a uskutočňovania študijného programu: Študentská 3, 911 50 Trenčín

Názov a číslo študijného odboru, ISCED-F kódy odboru: 8. ekonómia a manažment / 0311 Ekonómia

Typ študijného programu: akademicky orientovaný

Udeľovaný akademický titul: Inžinier - Ing.

Forma štúdia: Denná/Externá

Jazyk, v ktorom sa študijný program uskutočňuje: Slovenský jazyk

Štandardná dĺžka štúdia: 2 akademické roky denná a externá forma

Dátum zosúladenia študijného programu RVH: ---

Dátum ostatného periodického hodnotenia študijného programu: ---

Dátum ostatnej úpravy študijného programu: ---

Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov:

Plánovaný počet prijatých študentov do prvého ročníka: 50 denné / 30 externé

Skutočný počet uchádzačov v prvom ročníku: --- denné / --- externé

Skutočný počet študentov v prvom roku štúdia v AR 2025/2026: --- denné / --- externé

Profil absolventa a ciele vzdelávania

Cieľ vzdelávania

Cieľom študijného programu manažment v turizme (II. stupeň) je poskytnúť absolventom vedomosti, praktické zručnosti a  kompetencie z oblastí riadenia podnikateľských subjektov a organizácií pôsobiacich v odvetví turizmu tak, aby absolventi ovládali špecifické ekonomické a manažérske pojmy, postupy a kategórie, súvislosti medzi nimi; proaktívne dokázali: analyzovať problémy na makroekonomickej a mikroekonomickej úrovni, kreovať, navrhovať a realizovať ich riešenia, hodnotiť dosahy ekonomických a manažérskych rozhodnutí, prezentovať a obhajovať vlastné myšlienky pred odborným publikom, a to aj v cudzom jazyku,  získať a udržať kompetentných a angažovaných zamestnancov v segmente cestovného ruchu, v ktorom je potrebný špecifický prístup k zamestnancom v porovnaní s inými segmentami a komplexne zabezpečovať jednotlivé programy a systémy manažmentu s prioritným zameraním na oblasť turizmu, v súlade s požiadavkami praxe a v zmysle všeobecne akceptovaných etických princípov.

Študijný program „Manažment v turizme“ (II. stupeň) vychádza z nasledovných cieľov TnUAD v oblasti vzdelávania (bod. 3.1. Ciele v oblasti vzdelávania - Aktualizácia dlhodobého zámeru TnUAD do roku 2025):

  • rozšíriť ponuky moderných foriem a metód vzdelávania v súlade s požiadavkami praxe a stratégiou Priemysel 4.0 (kombinované, dištančné vzdelávanie prostredníctvom viacerých elektronických platforiem);
  • do vzdelávacieho procesu, prednáškovej činnosti a vedenia odborných seminárov intenzívnejšie zapojiť odborníkov z verejného a súkromného sektora;
  • rozšíriť a skvalitniť individuálne štúdium študentov s využitím širšej podpory dostupných IT technológií formou bezkontaktnej výučby;
  • do vzdelávacieho procesu implementovať problematiku akademickej a vedeckej etiky a integrity.

Profil absolventa

Výsledok 1:
Absolventi študijného programu Manažment v turizme (II. stupeň) nadobudnú štúdiom nasledovné teoretické vedomosti: Charakter študijného programu „Manažment v turizme“ (II. stupeň) umožňuje absolventom získať ucelený systém poznatkov z oblasti manažmentu a jeho praktického využitia v oblasti turizmu; študent porozumie potrebe a logike tvorby nových produktov a služieb, potrebe ich redizajnu, ako aj potrebe tvorby nových procesov v odvetví turizmu s cieľom získať alebo si udržať konkurenčnú výhodu na trhu. Získa taktiež vedomosti z koncepcií riadenia ľudských zdrojov a ich jednotlivých funkcií špecificky prispôsobených na oblasť riadenia ľudských zdrojov v oblasti turizmu, o ekonometrických modeloch a ich rozhodujúcich prognostických aplikáciách v rámci jednotlivých procesov, ktoré prebiehajú v ekonomike a majú vplyv na ekonomickú a sociálnu úroveň subjektov v cestovnom ruchu a ich úroveň a obsah podnikania. Tieto vedomosti sa doplňujú o vedomosti z oblasti udržateľnosti podnikov v turizme a taktiež z oblasti interkultúrnych vplyvov, ktoré sú v cestovnom ruchu významnou premennou pri dosahovaní úspechu. Získané teoretické vedomosti umožňujú absolventom: 

  • Vysvetliť účel a cieľ manažmentu v oblasti turizmu, poznať špecifické formy turizmu a mať vedomosť o kľúčových požiadavkách na odvetvie cestovného ruchu v kontexte najnovších aktuálnych trendov a predikcií budúceho vývoja
  • Popísať základnú geografickú a demografickú charakteristiku Slovenska a opísať slovenský turistický potenciál
  • Definovať destinačný manažment v cestovnom ruchu 
  • Definovať systém organizácie a regionálnych partnerov v cestovnom ruchu
  • Vysvetliť procesy projektového manažmentu, špecifikovať fázy realizácie projektu
  • Charakterizovať strategický a operatívny projekt, špecifikovať tvorbu strategických modelov a plánov
  • Definovať rozhodovacie procesy pri riadiacej práci a popísať manažérske štýly riadenia 
  • Charakterizovať princípy tvorby produktov cestovného ruchu a vytvárať ich cenovú stratégiu
  • Definovať zásady a metódy tvorivej práce
  • Špecifikovať zásady manažmentu konfliktov a manažmentu času
  • Špecifikovať marketing v cestovnom ruchu, marketing regiónov a nástroje online marketingu a mediálnych nástrojov na podporu v cestovnom ruchu
  • Charakterizovať spôsoby zberu dát a analyzovať reálne štatistické dáta pomocou ekonometrických metód, postupov pri konštrukcii, kvantifikácii, verifikácii a aplikácii modelov v ekonomickej praxi;
  • Rozumieť logike tvorby finančných plánov, finančného kontrolingu, kontrolingu zásob, investičného kontrolingu a vyhodnocovať výsledky vyplývajúce z finančnej analýzy;
  • Vymenovať základné ekonomické pojmy a princípy fungovania obchodných vzťahov v trhovej ekonomike
  • Vysvetliť možnosti štátnej podpory v cestovnom ruchu
  • Charakterizovať špecifiká a nové trendy personálneho manažmentu charakteristické prioritne pre oblasť turizmu, vysvetliť postup v pracovných analýzach, špecifikovať fázy získavania a výberu pracovníkov, popísať kariérny rast zamestnancov, formy a možnosti ďalšieho vzdelávania a systémy odmeňovania, vysvetliť hodnotiace a motivačné systémy zamestnancov v kontexte špecifík oblasti turizmu 
  • Popísať základné princípy, firemné hodnoty a smerovanie spoločnosti ako i pravidlá správania sa organizácií
  • Popísať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, prevencie proti haváriám, požiarnej prevencie a starostlivosti o životné prostredie
  • Popísať vnútorné organizačné smernice - normatívne inštrukcie, vnútorné predpisy, interné normy; 

Výsledok 2:
Absolventi študijného programu Manažment v turizme (II. stupeň) nadobudnú štúdiom nasledovné  praktické zručnosti: 

  • Vytvárať plány aktivít na realizáciu úloh vyplývajúcich z koncepcie rozvoja cestovného ruchu,
  • Tvoriť žiadosti v rámci grantových schém podpory cestovného ruchu 
  • Posúdiť pozitíva a negatíva možností, resp. spôsobov zapojenia sa subjektu do spoločného klastru v kontexte podnikania v oblasti turizmu
  • Vytvárať partnerstvá firiem a organizácií v regióne 
  • Používať moderné technológie a mobilné aplikácie cestovného ruchu;
  • Kooperovať s dizajnérmi pri grafických návrhoch, propagačných predmetoch a suveníroch 
  • Riadiť prevádzku, organizovať práce v prevádzke a pri organizovaní eventov  
  • Spracovávať procesné analýzy v manažmente 
  • Navrhovať postup krokov zavádzania nových projektov, nastavovať parametre pre hodnotenie projektov, vyhodnocovať úspešnosť projektov a zavádzať opatrenia na ich zefektívnenie. 
  • Implementovať v projektovom riadení environmentálne zásady (vo vzťahu k štátu, k iným štátom, k spoločnostiam, k ochrane ovzdušia, k ochrane vodného a odpadového hospodárstva a pod.) 
  • Zabezpečovať styk s verejnosťou 
  • Vykonávať konkurenčné analýzy, analýzy potenciálu trhu, regiónu, subjektu a cieľových skupín;
  • Spolupracovať s médiami a informačnými agentúrami pri práci, podporovať vzťahy s verejnosťou
  • Vybavovať sťažnosti a reklamácie zákazníkov
  • Vytvárať, ponúkať a predávať doplnkový tovar a služby
  • Zabezpečovať propagáciu regiónu, subjektu a cieľových skupín a vyhodnocovať účinnosť marketingových kampaní 
  • Navrhovať a zabezpečovať koncepciu prezentovania a propagácie regiónu, subjektu alebo produktu v oblasti turizmu 
  • Analyzovať príležitosti a možné hrozby pri jednotlivých spôsoboch financovania projektov
  • Spracovávať štatistické zisťovanie a analýzy štatistických dát, spracovávať databázové/textové súbory, vytvárať tabuľky, grafy a pod.
  • Vypracovávať postupy pri určení ceny produktu a služby, vyhotovovať podklady pre cenovú ponuku, objednávku, faktúru a zostavovať príslušné časti plánov/bilancií a premietať prognózy cenového vývoja do týchto plánov 
  • Posudzovať vážnosť ohrozenia organizácie ako i jednotlivé právne, daňové, účtovné, finančné riziká, vykonať analýzu príležitostí 
  • Plánovať ľudské zdroje, rozdeľovať smeny zamestnancov, vypracovávať mesačné prehľady o pracovníkoch - dochádzka, hodnotenie, posudky, štatistiky...
  • Koučovať zamestnancov a rozvíjať ich výkonnosť 
  • Aplikovať kultivovaný ústny prejav pri prezentovaní odborných problémov, vypracovávať prezentácie pomocou IKT, pripravovať čiastkové a finálne správy a prezentácie 
  • Aplikovať manažérske štýly riadenia identifikovať zdroje moci a možné konflikty medzi zamestnancami 
  • Prejednávať zmluvné podmienky s obchodnými partnermi, s cieľom zabezpečiť plynulé zásobovanie zvereného úseku
  • Aplikovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, prevencie proti haváriám, požiarnej prevencie a starostlivosti o životné prostredie 
  • Aplikovať právne normy, predpisy a základné ustanovenia pracovného práva a vytvárať individuálne a kolektívne pracovnoprávne vzťahy v rôznych typoch organizácií a inštitúcií.

Výsledok 3:
Absolventi študijného programu manažment v turizme (II. stupeň) nadobudnú štúdiom nasledovné kompetencie:

  • Zodpovednosť za dodržiavanie bezpečnostných štandardov, 
  • Schopnosť zbierať, triediť a analyzovať informácie
  • Samostatnosť pri riešení pracovných úloh 
  • Schopnosť adaptability, flexibility a kreativity v myslení
  • Schopnosť komunikovať s ľuďmi a prezentovať navrhované riešenia kultivovaným spôsobom tak v rodnom, ako aj svetovom jazyku 
  • Schopnosť viesť a motivovať ľudí, budovať tím a tímovú spoluprácu, organizovať a plánovať práce tímu 
  • Schopnosť riešiť konfliktné a záťažové situácie 
  • Zodpovednosť za zverené úlohy, kvalitu a výsledky práce tímu i svojej práce
  • Samostatnosť pri sledovaní nových trendov na trhu 
  • Schopnosť lojality ku klientom 
  • Zodpovednosť a samostatnosť v prístupe k tvorbe stratégie organizácie a za spôsob a formu jej implementácie 

Povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený

Absolventi študijného programu manažment v turizme (II. stupeň) nájdu uplatnenie na pozíciách riadiacich pracovníkov v národnom hospodárstve, neziskových organizáciách, štátnom a verejnom sektore ako:

  • Manažér reštaurácie (Úroveň SKKR7)
  • Špecialista pre tvorbu koncepcií a propagácie cestovného ruchu (Úroveň SKKR7)
  • Manažér v oblasti prieskumu trhu (Úroveň SKKR7)
  • Manažér v oblasti cenotvorby (Úroveň SKKR7)
  • Manažér prevádzkového úseku (Úroveň SKKR7)
  • Manažér pre stratégiu (Úroveň SKKR7)
  • Projektový špecialista (Úroveň SKKR7)

Uplatniteľnosť

Potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov

Absolventi študijného programu manažment v turizme nájdu uplatnenie na pozíciách riadiacich pracovníkov v národnom hospodárstve, neziskových organizáciách, štátnom a verejnom sektore.

Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu (KAP)

---

Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba)

---

Informačné listy predmetov študijného programu

Informačné listy sú zverejnené na odkaze tu.

Témy záverečných prác študijného programu

Témy záverečných prác pre akademický rok 2025/2026 (PDF súbor)

Aktuálny harmonogram akademického roka

Harmonogram štúdia je zverejnený na stránke pre študentov

Personálne zabezpečenie študijného programu

Osoby zodpovedné za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu:

  • doc. Ing. Katarína Stachová, PhD.
  • doc. Ing. Zdenko Stacho, PhD.
  • Ing. Marcel Kordoš, PhD.
  • Ing. Tatiana Masárová, PhD.
  • PhDr. Jana Španková, PhD.

Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety:

  • doc. Ing. Katarína Stachová, PhD.
  • doc. Ing. Zdenko Stacho, PhD.
  • Ing. Marcel Kordoš, PhD.
  • Ing. Tatiana Masárová, PhD.
  • PhDr. Jana Španková, PhD.

Podrobnejšie informácie o zamestnancoch:

Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu:

Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu

Kompletné informácie sú uvedené na stránke fakulty 

Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu

Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania

Informácie o spätnej väzbe sú uverejnené na stránke Rady pre študijný program v sekcii dokumenty 

Opis študijného programu

Opis MVTDI (PDF súbor)
Opis MVTEI (PDF súbor)

ŠTÚDIUM