Katedra manažmentu v turizme

Profil katedry

Katedra manažmentu v turizme (KMvT) vznikla v r. 2025 na Fakulte sociálno-ekonomických vzťahov (FSEV) Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka (TnUAD) v Trenčíne ako odozva na vznik nového rovnomenného študijného programu Manažment v turizme akreditovaného v študijnom odbore 8. ekonómia a manažment. Študijný program Manažment v turizme (Management in tourism) je akreditovaný v I. a II. stupni vysokoškolského štúdia. V prvom stupni je pritom je študijný program Manažment v turizme akreditovaný ako profesijne orientovaný študijný program a v druhom, nadväznom stupni, ako štandardný akademický študijný program. Katedra manažmentu v turizme (KMvT) zabezpečuje výučbu profilových, povinných, povinne voliteľných a výberových predmetov tak pre študijný program Manažment v turizme, ako aj pre ostatné študijné programy vyučované na FSEV TnUAD. V súčasnosti je vedúcim katedry manažmentu v turizme doc. Ing. Zdenko Stacho, PhD.

Základom odbornej a pedagogickej činnosti katedry je rozširovanie a prehlbovanie teoretických a praktických vedomostí a zručností z oblasti riadenia organizácií pôsobiacich v turizme, a to tak po odbornej stránke zameriavajúcej sa na oblasť turizmu (destinačný manažment, nové trendy v turizme, podnikanie v turizme, manažment animačných a voľnočasových aktivít ...) ako aj na kompetencie riadiacich zamestnancov (manažment, manažérske kompetencie, riadenie ľudských zdrojov v turizme, manažment rizík v turizme...). Katedra taktiež zabezpečuje výučbu predmetov, v ktorých sa vytvára teoretický základ vied o spoločnosti a človeku (psychológia, sociológia, sociálna politika). V kontexte prierezu vplyvu výučby predmetov na ostatné študijné programy, katedra turizme garantuje proces výučby jazykov vo všetkých troch stupňoch vysokoškolského štúdia, t. j. v bakalárskom, inžinierskom a doktorandskom štúdiu v dennej i externej forme na všetkých študijných programoch zabezpečovaných FSEV na TnUAD.

Zameranie pedagogickej činnosti katedry

Členovia Katedry manažmentu v turizme zabezpečujú výučbu predmetov katedry a participujú na výučbe niektorých predmetov spadajúcich pod ostatné katedry FSEV.

Katedra zabezpečuje:

  • Pre študijný program manažment v turizme I. stupeň tieto predmety:
    Manažment, Manažment animačných a voľnočasových aktivít, Semestrálny projekt I.,II., III., Riadenie ľudských zdrojov v turizme, Manažment kvality v turizme, Profesijne orientovaná odborná prax, Podnikanie v turizme, Informačné systémy v turizme, Destinačný manažment, anglický jazyk I., anglický jazyk II., anglický jazyk III., anglický jazyk IV., nemecký jazyk I., nemecký jazyk II., nemecký jazyk III., nemecký jazyk IV., psychológia, sociálna politika,
  • Pre študijný program manažment v turizme II. stupeň tieto predmety:
    Nové trendy v turizme, Špecifické formy turizmu, Manažment rizík v turizme, Interkultúrny manažment, Manažérske kompetencie, Udržateľný turizmus, Odborná prax, Spoločenská komunikácia a protokol, Ekonomická sociológia, Manažérska psychológia, Manažérske kompetencie a zručnosti v AJ
  • Pre študijný program ľudské zdroje a personálny manažment I. stupeň tieto predmety:
    anglický jazyk I., anglický jazyk II., anglický jazyk III., anglický jazyk IV., angličtina pre personalistov I., angličtina pre personalistov II., nemecký jazyk, nemecký jazyk I., nemecký jazyk II., nemecký jazyk III., nemecký jazyk IV., psychológia, sociálna politika, sociálne zabezpečenie, sociológia, psychohygiena (psychológia zdravia)
  • Pre študijný program ľudské zdroje a personálny manažment II. stupeň tieto predmety:
    ekonomická sociológia, manažérska psychológia, manažérske kompetencie a zručnosti v AJ, sociológia práce, spoločenská komunikácia a protokol
  • Pre študijný program ľudské zdroje a personálny manažment III. stupeň tieto predmety:
    vedecký výskum a jeho prezentácia v cudzom jazyku,
  • Pre študijný program verejná správa I. stupeň tieto predmety:
    anglický jazyk I., anglický jazyk II., anglický jazyk III., anglický jazyk IV., anglický jazyk V., anglický jazyk VI., filozofia, nemecký jazyk, psychológia, ruský jazyk, sociálna politika, sociálne služby, španielsky jazyk

Členovia katedry  okrem priamej vyučovacej činnosti vedú záverečné práce tzn. bakalárske práce v I. stupni, diplomové práce v II. stupni, dizertačné práce v III. stupni vysokoškolského štúdia a tiež študentov v rámci Študentskej vedecko-odbornej činnosti.  

Zameranie vedecko-výskumnej činnosti katedry

Podľa sústavy odborov výskumu a vývoja zabezpečuje katedra prioritne výskumné témy z vedného odboru spoločenské vedy – ekonomické vedy a manažment.

Vedecko-výskumná a projektová činnosť je zameraná na vybrané problémy z oblasti:

  • Systémový prístup k zlepšovaniu kompetenčného profilu manažérov pôsobiacich v organizáciách v odvetví turizmu
  • Riadenia ľudských zdrojov v manažmente v turizme
  • Herno-zážitkového turizmu,
  • Aplikácie psychológie a sociológie v oblasti ľudských zdrojov
  • Merania kvality života 
  • Komparácia riadenia ľudských zdrojov, jazykových kompetencií a prenosných kompetencií
  • Odborová didaktika, anglický a nemecký  jazyk pre špecifické účely 
  • Migrácia pracovnej sily

Iné aktivity katedry

Činnosť katedry je zameraná na oblasť riadenia slovenských podnikov, s osobitným dôrazom na aplikácie v sektore cestovného ruchu. Katedra spolupracuje s veľkým počtom partnerov z praxe a aktívne buduje nové strategické partnerstvá, ktoré prispievajú k prepojeniu vzdelávania s potrebami trhu. Medzi najvýznamnejších partnerov patrí profesijná platforma HORECA, s ktorou katedra rozvíja spoluprácu. Dôležitou súčasťou aktivít katedry je aj pravidelná organizácia a účasť jej členov na medzinárodných vedeckých konferenciách, doma i v zahraničí, ako aj zabezpečovanie odborných prednášok s poprednými odborníkmi z praxe.

V rámci výučby realizuje katedra každoročne viac než 100 malých projektov, pričom ich obsah je úzko prepojený s problematikou turizmu a rozvojom praktických zručností študentov. Súčasťou praktického vzdelávania sú aj viaceré jednodňové odborné exkurzie a taktiež komplexná trojdňová exkurzia počas každého akademického roka, ktoré umožňujú študentom nadobudnúť poznatky priamo v teréne a konfrontovať teóriu s reálnou praxou.