Aktuálne číslo: 2/2019
ISSN 2585-9358 (online)

Archív

SMALL AND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES IN AN UNDERDEVELOPED AND DEVELOPED REGION

Abstrakt:

The regional policy of the state is currently pursuing the theory of endogenous regional development. This is reflected in the specific attention given to small and medium-sized enterprises. In the paper, we present partial results of small and medium-sized enterprises exploration in regions with different levels of development. Applying the two-step cluster analysis, we identified differences in qualitative characteristics of SMEs in the underdeveloped and developed region. Significant differences were shown in the qualitative characteristics of SMEs with some innovative elements. A smaller percentage of innovative elements in entrepreneurial activities in the underdeveloped region subsequently influences the competitiveness of small and medium-sized enterprises that can create growth and quality jobs. When examining differences in qualitative characteristics of SME’s with innovative elements, we find out that there were no significant differences within the medium-sized enterprises. We have seen bigger differences in micro and small enterprises. In the Trnava Region, compared to the Prešov Region, there is a smaller number of micro-enterprises that do not support the training of managers, employees and the use of managerial programs in a higher number of cases.

Autor: Soňa ČAPKOVÁ, Alena KAŠČÁKOVÁ, Adriana KLUCHOVÁ

Vydanie: 2018/2     Strany: 6-13     Klasifikácia JEL: D22, O18, R12

Kľúčové slová: Cluster analysis. Small and medium-sized enterprises. Regional development. Innovation elements

Sekcia: ECONOMICS AND ECONOMY

Kontakty:
Doc. Ing. Soňa Čapková, PhD.
Department of Public Economics and Regional Development,
Faculty of Economics,
Matej Bel University in Banská Bystrica
Tajovského 10,
975 90 Banská Bystrica
e-mail: sona.capkova@umb.sk

Ing. Alena Kaščáková, PhD.
Department of Mathematics – Statistics,
Faculty of Economics,
Matej Bel University in Banská Bystrica
Tajovského 10,
975 90 Banská Bystrica,
e-mail: alena.kascakova@umb.sk

Ing. Adriana Kluchová
Department of Public Economics and Regional Development,
Faculty of Economics,
Matej Bel University in Banská Bystrica
Tajovského 10,
975 90 Banská Bystrica,
e-mail: akluchova2@studenti.umb.sk

Literatúra:

Ďurechová, M. (2010). Vplyv inovácií na konkurencieschopnosť malých podnikov. In. Forum Statisticum Slovacum, 6, pp. 29 – 36.
Gavurová, B., Koróny, S. (2014). Analýza disparít v podieloch hospitalizovaných dospelých pacientov jednodňovej zdravotnej starostlivosti v Košickom a Prešovskom kraji. In. Forum Statisticum Slovakum, 3, pp. 60-66.
Gerber, M. (2013). Podnikateľský mýtus. Prečo väčšina malých firiem nefunguje a ako to zmeniť. Bratislava: Eastone Books, 202 pp.
Hadjimichalis, C. (2011). SMEs, entrepreneurship and local/regional development. In the Handbook of Local and Regional Development. New York: Routledge, pp. 381-393.
Hrašková, D., Chodasová, Z. (2012). Prečo podniky na Slovensku neinvestujú do inovácii? In Fórum statisticum Slovacum, č. 6, pp. 16 – 21.
Hribik, J. (2010). Vývoj malého a středního podnikání v České republice a Evropské Unií. In. National And Regionaleconomics VIII, Herľany 13. – 15.október 2010. Košice: TU Košice, Ekonomická fakulta, pp. 363 - 371.
Ivanová, E. (2012) Význam strategického marketingu pri zvyšovaní konkurencieschopnosti malých a st edných podnikov. Sociálno-ekonomická revue, pp. 12 – 18.
Kislingerová, E. a kol. (2008). Inovace nástrojů ekonomiky a managementu organizací. Praha: C. H. Beck, 293 p.
Kokavcová, D. (2011). Nová paradigma znalostného manažmentu. Banská Bystrica: lura Edition, 92 p.
Košturiak, J., Cháľ, J. (2012). Inovace. Vaše konkurenční výhoda. Brno: PRESS, 163 p.
Meloun, M., Militký, J., Hill, M. (2012). Statistická analýza vícerozměrných dat v příkladech. Praha: ACADEMIA, 760 p.
Michálek, A. (2012). Vybrané metódy merania regionálnych disparít. In Geografický Časopis/Geographical Journal, 3, pp. 237-252.
Novotný, J., Mikulecký, P. (2011). Znalostní management a jeho uplatnění v menších podnicích. In Scientific Papers, Series, 20, pp. 102 – 113.
Observatory of European SMEs. (2007). Analytic report Observatory of European SMEs. [on-line]. [acc. 2018-04-12], 267 p. Available at: http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/flash/fl196_en.pdf
Pompurová, K., (2014). Profil návštevníkov organizovaných podujatí v domácom cestovnom ruchu. In Trendy v podnikání, 2, pp. 54 – 62.
Strážovská, H. (2012). Malé a stredné podniky v ekonomike Slovenska. In Výzvy a perspektívy cestovného ruchu v Slovenskej republike. Bratislava: EU v Bratislave, Obchodná fakulta, pp. 147 - 148.







Sociálno-ekonomická revue
Fakulta sociálno-ekonomických vzťahov
Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíne
Študentská 2
911 50 Trenčín
Slovak Republic

tel.: +421 7400 428
e-mail:

Copyright © fsev.tnuni.sk